♥ FIKIR YANG BAIK-BAIK , CAKAP YANG BAIK-BAIK , SANGKA YANG BAIK-BAIK . INSYAALLAH DAPAT YANG BAIK-BAIK ♥

Pengikut Setia

Tinggal jejak anda untuk digodek semula ~

Kubur masing-masing?

Assalamualaikum

Salam Jumaat semua (",) Yang lelaki pergi solat jumaat tak? Yang perempuan lunch kat mana tadi? Makan apa? Wah, banyak pulak rasanya soalan. Hehehe...

Ni haa kak bedah nak amek sikit masa korang, nak cakap pasal "kubur masing-masing". Rasanya ayat ni memang dah familiar kut dengan masyarakat kita sekarang ni. Ye dak? Selalu ayat ni kita dengar bila kita cuba nasihat dan betul kan kesalahan someone dan dia tak boleh terima. Apa pendapat korang pasal benda ni? 
 " Kau sibuk kenapa? Kubur masing-masing kan "


Bagi aku laa, memang kubur masing-masing tapi sure ke mati nanti kita tak susahkan orang lain? Ekceli aku pun pernah keluarkan ayat ni. Waktu tu tengah marah dan still bebudak. So, mulut tu main cakap je ikut sedap. Tapi bila difikirkan.... hurm, takpa belajar dari kesilapan dan pengalaman. kan?

Okay balik pada tajuk. Boleh ke dah mati nanti... mandikan diri sendiri, kapankan diri sendiri, korek kubur sendiri, golek masuk kubur sendiri dan timbus balik sendiri... boleh ke? macam tak logik je kau dah mati nak buat semua tu sendiri. For sure akan susahkan orang lain jugak. 


Manusia memang banyak dan takkan terlepas dari buat salah. But, bila ada yang bagi nasihat yang baik, kena terima dengan baik. Fikir elok-elok kesannya... Jangan cakap "kubur masing-masing" sebab orang yang cakap macam ni dia fikir dia takkan susahkan orang lain masa mati nanti. Kita taktau bila ajal kita dan apa yang akan jadi masa mati nanti... lancar ke tidak? So, sebelum cakap atau buat something tu fikir baik buruk dulu... 

Renung-renungkan dan selamat beramal ^^
 
THANKS FOR READING !

4 comments:

  1. setuju eda :) kena hati2 bila say something. kalo mrh, ketap lidah, istighfar and be quiet. takut kalo buka mulut, terlepas ayat klise mcm "kubur aku, kubur aku. kubur kau, kubur, kau."

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau takpe. nak cakap jangan ikut hati je. otak mau guna jugak.. hee

      Delete
  2. biasanya orang cakap camni org yg tau cakap jer,
    jnis cakap lepas,
    xtau apa maksud,
    main sedap mulut jer cakap :)

    ReplyDelete

Leave comment yaww . . terima kasih :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@juearel.blogspot.com/Hak Milik Kekal Junaida Johari